Gedragscode
Bij PriMaCo is de tevredenheid van de cliënt een prioriteit. Ook vinden wij het belangrijk dat de zorgverleners die een dienst af nemen van de stichting, hun werk kunnen uitvoeren met plezier. Hierbij is het doorslaggevend hoe iedereen in en rondom de organisatie met elkaar omgaat. In deze gedragscode wordt beschreven wat PriMaCo van alle betrokkenen in dat kader verwacht. Door middel van deze gedragscode trachten wij de volgende doelen te bereiken:
- Voorkomen en bestrijden van agressie, discriminatie in algemene zin, leeftijdsdiscriminatie, intimidatie en racisme;
- Positieve imago van PriMaCo houden en deze bewaken;
- Beschermen van de zorgverleners en cliënt;
De volgende uitgangspunten zijn hierbij van groot belang:
- Respect;
- Integriteit;
- Inlevingsvermogen;
- Initiatief;
- Loyaliteit;
De geformuleerde gedragscode is bedoeld voor alle cliënten, zorgverleners, stagiaires, leerlingen en ketenpartners. Voor alle partijen is deze gedragscode bewust openlijk en inzichtelijk.
Zorgverleners die een dienst afnemen van PriMaCo dienen zich te gedragen volgens deze gedragscode, die is vastgesteld door PriMaCo. Dit geldt voor alle activiteiten en dienstverlening die worden aangeboden in opdracht van PriMaCo.
De zorgverlener behandelt de client op een respectvolle manier en houdt rekening met elkaar. PriMaCo tolereert geen enkele vorm van seksuele intimidatie, agressie en discriminatie op grond van ras, leeftijd, levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, geslacht, nationaliteit, homoseksuele gerichtheid, burgerlijke staat of elk ander ongewenst gedrag. De medewerker accepteert geen agressieve gedragingen van deelnemers of cliënten en neemt zelf geen initiatief tot agressieve gedragingen jegens hen.
Indien een zorgverlener door of bij een cliënt wordt geconfronteerd met seksuele, intimidatie, discriminatie, racisme, agressie of dergelijke vormen van intimidatie heeft hij of zij het recht de werkzaamheden per direct te onderbreken zonder dat dit een directe reden voor beëindiging opdracht van overeenkomst oplevert. Incidenten zoals hier beschreven dienen direct door de zorgverlener te worden gemeld bij het bestuur van PriMaCo. De zorgverlener heeft dan het recht om bij de betrokken cliënten de aanstaande diensten te weigeren, als er een melding is gemaakt van één van de bovenstaande punten.
Van de zorgverlener wordt verwacht dat zij zich, passend kleedt en representatief voor de functie. De zorgverlener wordt gezien als het visitekaartje van PriMaCo. Het is niet toegestaan aanstootgevende kleding te dragen, te denken aan te korte rokjes, te korte broeken, te laag uitgesneden T-shirts.
Elke verrichting die confusie van zakelijke- en privébelangen kan veroorzaken, dient vermeden te worden om belangenverstrengeling te voorkomen. Dit houdt in dat, zonder persoonlijk belang, betrouwbaar en professioneel moet worden gehandeld. Indien dit wordt overtreden, dan zal diegene hierop worden aangesproken. Als dit tot weinig of geen effect leidt om diegene te weerhouden om deze regel te overtreden, dan zal het bestuur overgaan tot beëindigen van de opdracht – overeenkomst.
Het gebruik van alcohol en drugs is tijdens het uitvoeren van werkzaamheden namens PriMaCo niet toegestaan. Tevens is gebruik van deze middelen voorafgaand aan werkzaamheden namens PriMaCo niet toegestaan.
De zorgverlener respecteert de eigendommen van de cliënten en gaat met alle zorgvuldigheid om met eigendommen van anderen om.
Diefstal is te allen tijde niet toegestaan en naast persoonlijke sancties zal hier tevens aangifte bij de politie van gedaan worden.
PriMaCo heeft voor het afhandelen van klachten een klachtenregeling.